
Jenny Broersen
Vervolgopleiding en Masterclasses schematherapie
Doelstelling
De deelnemers leren in de vervolgcursus nog meer met het schema- en modimodel te werken bij cluster C en B persoonlijkheidsproblematiek. Leren vanuit dit model verschillende interventies toe te passen, waarbij de therapeutische relatie een steeds terugkerend onderwerp is. Ook wordt aandacht besteed aan de emotionele kernbehoeften, aan het werken met schematherapiegroepen, de naastbetrokkenen en opbouw van de schematherapie (verschillende therapiefasen) en afsluiten/afscheid nemen.
Inhoud
1. Aanvulling theorie schematherapie (schema- en modimodel, emotionele kernbehoeften), wetenschappelijk onderzoek, toepassingen en laatste ontwikkelingen.
2. Verdieping experiëntiële technieken zoals imaginatie, historisch rollenspel, meerstoelentechniek maar ook het gebruik van non-verbale therapietechnieken. Ook wordt veel aandacht besteed aan de therapeutische relatie.
3. Verdieping modimodel bij BPS: keuze van interventies, therapeutische relatie
4. Verdieping modimodel bij cluster C problematiek: keuze van interventies, therapeutische relatie
5. Aandacht voor naastbetrokkenen in schematherapie
6. Inleiding theorie en toepassing van technieken in de schemagroepstherapie
7. Planning schematherapie: opbouw, tussentijdse evalueren, afsluiten van ST
Werkwijze/ werkvormen
De bijeenkomsten hebben een interactief karakter. Naast het bespreken van theorie en de literatuur wordt van de deelnemers verwacht dat zij bij hun patiënten vragenlijsten afnemen, een casusconceptualisatiediagram/modimodel maken en door middel van rollenspellen hun vaardigheden verder ontwikkelen. Rollenspelen vinden in subgroepen plaats, maar ook rollenspel voor de groep, regierollenspel, rollenspel met inspringers. Ook de therapeutische relatie wordt vaak besproken en geoefend (welke schema’s en modi worden getriggerd, maken van FA en BA)
Vervolgopleiding en Masterclasses schematherapie
Vervolgopleiding en Masterclasses schematherapie
Aan te schaffen literatuur
• Broersen, J., & Vreeswijk, M. F., van, (2022). Werkboek kortdurende schematherapie:
experiëntiële technieken, geactualiseerde editie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum
• Genderen, van H., & Arntz, A. (2021). Schematherapie bij borderline
persoonlijkheidsstoornis. Tweede geheel geziene editie. Amsterdam, Uitgeverij
Nieuwezijds.
• Vreeswijk, M. F., van, & Broersen, J. (2017). Handleiding kortdurende schematherapie:
voor groepstherapie en individuele therapie Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
• Vreeswijk, M. F., van, Broersen, J., & Nadort, M. (2012). The Wiley-Blackwell Handbook
of Schematherapy, Theory, Research, and Practice. Oxford, Wiley-Blackwell. ISBN:
9780470975619 (er is een paperback versie die beter geprijsd is).
• Young, J.E., Klosko, J.S., & Weishaar, M.E. (2019). Schemagerichte therapie: Handboek voor
therapeuten, tweede ongewijzigde druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Daarnaast worden artikelen opgegeven, zie bij de bijeenkomsten. De artikelen svp zelf opvragen.
Aanbevolen literatuur
• Broersen, J., & Vreeswijk, M. F., van, (2017). Werkboek kortdurende schematherapie:
CGT technieken. Houten: Bohn Stafleu van Loghum
• Broersen, J., & Claassen, A. (2019). Module schematherapie en de Gezonde volwassene
(werkboek). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
• Claassen, A., & Broersen, J. (2019). Module schematherapie en de Gezonde volwassene
(handleiding). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
• Farrell, J.M., & Shaw, I. (2012). Group Schema Therapy For Borderline Personality
Disorder. A Step-By-Step Treatment Manual With Patient Workbook.
• Reubsaet, R.J. (2018). Schematherapie: werken met fases in de klinische praktijk.
Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
• Vreeswijk, M. F., van, Broersen, J. & Nadort, M. red. (2008). Handboek schematherapie:
theorie, praktijk en onderzoek. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Nascholingscursus | 25.0 |
Bij- en nascholing | 25.0 |
Algemene scholing (breed) | 12.0 |
Register | 25.0 |
Doelgroep
(GZ-)psychologen, klinisch psychologen, psychotherapeuten, cognitief gedragstherapeuten, psychiaters
Afwezigheid
Bij verzuim van hoogstens 10% van de contacttijd moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen. Bij verzuim tot 20% van de contacturen moeten de huiswerkopdrachten van de verzuimde uren worden ingehaald en moeten er extra opdrachten worden gedaan ter compensatie van de gemiste contacturen om aan de aanwezigheidsplicht te voldoen. Bij verzuim van 20% of meer moet en de gemiste contacturen binnen een jaar na het einde van de vervolgcursus worden ingehaald in een andere vervolgcursus.. Pas nadat de uren zijn ingehaald, wordt voldaan aan de aanwezigheidsplicht. Let op de cursusdag kan alleen worden ingehaald bij een incompany cursus binnen dezelfde instelling.
Annuleren:
Kijk voor de annuleringsvoorwaarden op onze pagina annuleren & algemene voorwaarden