
Jiska Weijermans
Inhoudelijk directeur en docent / supervisor
Motivering:
Internationale richtlijnen adviseren voor de behandeling van PTSS bij kinderen en jongeren naast EMDR als eerste keus behandeling TF-CBT (ISTSS, 2018; NICE, 2018). Het programma TF-CBT, ontwikkeld door Cohen, Mannarino & Deblinger (2021), is het meest onderzochte programma. Daarom is het wenselijk dat cognitief gedragstherapeuten in opleiding, die kinderen en jongeren behandelen met psychotrauma, tijdens hun opleiding leren TF-CBT goed uit te voeren.
Inhoud:
TF-CBT is een behandelprogramma dat samengesteld is uit verschillende modules. Deze hebben een logische volgorde en bouwen op elkaar voort. In de modules worden verschillende cognitieve en gedragtherapeutische vaardigheden aangeleerd. Het doel van de behandeling is dat het kind/de jongere het verhaal van de kerntraumatische gebeurtenis(sen) opschrijft, waarna cognitieve
herstructurering volgt om de klachten te doen verdwijnen. Vervolgens deelt het kind het verhaal met de ouder(s)/naasten, zodat er binnen het gezin beter over de gebeurtenis(sen) gecommuniceerd kan worden. Ouders worden actief betrokken bij de behandeling. Het programma is geschikt voor kinderen en jongeren van 8-18 jaar.
Doelstelling:
Na afloop van deze bijscholingscursus is de cursist in staat om het gedragstherapeutisch proces te overzien van diagnostiek tot en met evaluatie van de behandelresultaten en dit proces zelfstandig uit te voeren, bij zowel enkelvoudige als complexe PTSS of PTSS met comorbide klachten. De cursist kan zorgvuldig diagnostisch onderzoek doen, een weloverwogen indicatie stellen voor TF-CBT. De nadruk ligt op het goed leren toepassen van het modulair opgebouwde behandelprogramma TF-CBT (Cohen, Mannarino & Deblinger, 2021).
Inhoudelijk directeur en docent / supervisor
Bekend verondersteld wordt voor de start van de cursus:
* Korrelboom, ten Broeke (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk (2e herziene druk). Bussum: Coutinho ISBN 9789046903810: Hoofdstuk 9.
Diagnostiek van aangrijpingspunten II: de Functieanalyse. Hoofdstuk 10. Diagnostiek van aangrijpingspunten III: de Betekenisanalyse, blz 279 t/m blz 395.
* Cohen, Mannarino en Deblinger (2021). Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten.
Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
Werkboeken:
Men dient drie werkboeken aan te schaffen:
Beer, R. Lindauer, R. (2014). Verwerken en Versterken, Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
– werkboek voor ouders; 9789036805810
– werkboek voor kinderen en jongeren; 9789036805735
– werkboek voor therapeuten; 9789036805834
Bij elkaar omvatten deze werkboeken ongeveer 100 blz.
Aanschaf van bovenstaande boeken is verplicht. De literatuur die tijdens de cursus gelezen dient te worden, vermelden we ten behoeve de overzichtelijkheid in een apart literatuuroverzicht, waarin wordt aangegeven per lesdag wat gelezen dient te zijn.
E-learning:
college, observatie-opdrachten en toetsen met meerkeuze vragen Ieder onderdeel wordt afgesloten met een toets. Pas daarna kan men door naar het volgende onderdeel. De e-
learning is in te zien via: https://tfcbt2.musc.edu/en Vooraf aan de contacturen dienen cursisten het certificaat van de e-learning te overhandigen aan de trainers.
VGCt | aangevraagd |
Bij- en nascholing | 18.0 |
Herregistratie | 28.5 |
Behandeling | 20.5 |
Diagnostiek | 4.0 |
Overig | 4.0 |
Extra literatuurstudie | 8.0 |
VEN | 28.0 |
Herregistratie | 28.5 |
Behandeling | 20.5 |
Diagnostiek | 4.0 |
Overig | 4.0 |
Extra literatuurstudie | 8.0 |
Voor wie:
De training is toegankelijk voor professionals in de GGZ/Jeugdzorg met een BIG-registratie (GZ-psycholoog, Orthopedagoog-Generalist, psychotherapeut, klinisch psycholoog of psychiater) of daartoe in opleiding zijn.
Ook worden professionals die ten minste 1 jaar in opleiding zijn bij een van de volgende (beroeps)registraties toegelaten:
Structuur en opbouw van de bijeenkomsten:
De cursus omvat verschillende onderwijsvormen, waardoor blended learning plaatsvindt. In totaal zijn er 10 e-learning uren en zijn er naast literatuurstudie (386 bladzijden) 25,5 contacturen, exclusief pauzes, die als volgt zijn verdeeld:
Contacturen
* 10 uur e-learning, individueel, op zelfgekozen tijdstippen, voorafgaand aan dag 1.
* 19,5 contacturen gespreid over 3 lesdagen: 3 dagen met 6,5 uur face to face onderwijs.
* 6 uur online consultatie, in groepjes, na dag 2 en voor dag 3.
In deze maandelijkse consultatie-sessies kunnen cursisten in groepjes van 4 vragen inbrengen over hun casuïstiek. Doordat de cursisten elkaars vragen en ook de antwoorden horen, leren ze van elkaars input. Om voldoende tijd te hebben voor deze consultatie-sessies wordt de cursus afgesloten op dag 3 die plaatsvindt ongeveer 7 maanden na dag 2.
Didactische werkvormen:
Voorafgaand aan de lesdagen:
* E-learning: college, observatie-opdrachten en toetsen met meerkeuzevragen Ieder onderdeel wordt afgesloten met een toets. Pas daarna kan men door naar het volgende onderdeel. De e-
learning is in te zien via: https://tfcbt2.musc.edu/en Vooraf aan de contacturen dienen cursisten het certificaat van de e-learning te overhandigen aan de trainers.
* Lezen: Cohen, Mannarino en Deblinger (2021). Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
Tijdens de lesdagen:
* Literatuurstudie en reflectie daarop tijdens de lesdagen
* Presentatie door de docenten (met power point en beeldmateriaal)
* Consultatie m.b.t. vragen over eigen casuïstiek van de cursisten
*Demonstratie en illustratie van vaardigheden door de docenten (door modeling en beeldmateriaal)
* Oefening behandelde stof met rollenspel of andere oefeningen
* Nabespreken oefeningen/rollenspel