
Leonieke Vet
Docent CGT, facilitator EMDR
Binnen Psy-Zo! wordt de basiscursus Geïntegreerde Cognitieve Gedragstherapie, met speciale aandacht voor kind en jeugd, aangeboden. De cursus is opgezet volgens de richtlijnen van de Vereniging van Gedragstherapie en Cognitieve Therapie (VGCt) en bestaat uit 16 bijeenkomsten. De cursus is opgebouwd uit 2 delen: een basisintroductiedeel (ongeveer 53 uur) waarin de cursisten de verschillende fasen in het cognitief gedragstherapeutische proces leren kennen en toepassen, gevolgd door een basisverdiepingsdeel (ongeveer 47 uur) waarin verschillende toepassingsgebieden van de cognitieve gedragstherapie centraal staan.
Uitgangspunt is dat individu specifieke behandelingen en (evidence-based) protocollaire behandelingen elkaar aanvullen. De cursisten leren met behulp van zoekschema’s (met name DSM, FA en BA) te komen tot een geïntegreerd cognitief gedragstherapeutisch behandelplan. De cursisten oefenen vervolgens met een aantal evidence of concensus based cognitief gedragstherapeutische interventies en leren de (eigen) therapeutisch attitude binnen de therapeutische relatie te herkennen en beïnvloeden. Het doel is om aan het eind van de cursus voldoende kennis en vaardigheden te hebben verworven om cognitief gedragstherapeutische behandelingen van ‘gemiddelde zwaarte’ onder supervisie te kunnen uitvoeren. Het accent ligt hierbij op de doelgroep kind en jeugd, waarbij tevens de doelgroep LVB aan bod komt. Ook is er aandacht voor de doelgroep volwassenen.
De cursus bestaat uit 100 contacturen, verdeeld over 15 bijeenkomsten van 7,5 uur inclusief een lunchpauze van 1 uur. En een online bijeenkomst van 2,5 uur. De bijeenkomsten vinden in principe wekelijks plaats van 9.30-17.00 uur. In totaal wordt uitgegaan van 350 werkuren.
Basisintroductiedeel (bijeenkomsten 1 t/m 8):
In het eerste deel (basisintroductiedeel) wordt in negen bijeenkomsten de theoretische basis gelegd waarop de cognitieve gedragstherapie gestoeld is. De cognitief-gedragstherapeutische denk- en werkwijze komt uitvoerig aan bod, ook in voldoende mate in ‘historische context’. Er wordt aandacht besteed aan de eerste- en tweede generatie gedragstherapieën.
De cursisten leren de verschillende fasen in het cognitief gedragstherapeutische proces kennen en toepassen. De drie fasen die het cognitief gedragstherapeutisch proces onderscheidt zijn:
Er wordt uitvoerig aandacht besteed aan leertheorieën/-principes en de cognitief gedragstherapeutische diagnostiek. Het maken van individuele casusconceptualisaties (holistische theorie, betekenis- en functieanalyses) staat hierin centraal. Ook wordt aandacht besteed aan het weloverwogen kunnen selecteren van interventies (behandelplan) en aan evaluatie van de therapie.
Duidelijk zal worden dat het cognitief-gedragstherapeutisch proces alle genoemde elementen met elkaar verbindt. Ook interactionele strategieën zullen hierbij de nodige aandacht krijgen.
Basisverdiepingsdeel (bijeenkomsten 9 t/m 16):
In het tweede, verdiepende gedeelte van de cursus, bestaande uit acht bijeenkomsten, wordt deze basistheorie uitgebreid en toegepast op relevante stoornissen en klachtgebieden binnen de (jeugd) GGZ. Er wordt aandacht besteed aan cognitief gedragstherapeutische diagnostiek (meetinstrumenten, FABA’s) en interventies bij Angst- en Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen, Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen en Depressieve-stemmingsstoornissen. Er wordt hierbij aandacht besteed aan reeds ontwikkelde protocollaire behandelingen. De cursus beoogt uitdrukkelijk ook dat de cursisten in staat zijn om behandelingen ‘op maat’ op te zetten en uit te voeren. Op basis van kennis en inzicht moet de cursist een ontwikkelde protocolbehandeling ‘op waarde kunnen inschatten’. Bij al deze themagebieden wordt stilgestaan bij aandachtspunten voor het werken met kinderen en jeugdigen.
Het doel
Het doel is om aan het eind van de cursus voldoende kennis en vaardigheden te hebben verworven om cognitief gedragstherapeutische behandelingen van ‘gemiddelde zwaarte’ onder supervisie te kunnen uitvoeren. Aan het eind van de cursus kunnen de cursisten:
Docent CGT, facilitator EMDR
Docent CGT
Door de cursist aan te schaffen:
Door Psy-zo! wordt een(digitale) reader met literatuur verzorgd. Deze cursus vraagt ongeveer 250 uur aan huiswerk, waaronder het toepassen van het geleerde in de praktijk.
Basiscursus - contacturen | 100.0 |
Herregistratie | 100.0 |
Behandeling | 63.0 |
Diagnostiek | 27.0 |
Extra literatuurstudie | 56.5 |
Herregistratie | 100.0 |
Behandeling | 63.0 |
Diagnostiek | 27.0 |
Extra literatuurstudie | 56.5 |
Annuleren:
Kijk voor de annuleringsvoorwaarden op onze pagina annuleren & algemene voorwaarden