
Klaske Glashouwer
Docent eet- en voedingsstoornissen
De laatste jaren is er in toenemende mate aandacht voor eetproblematiek in de media. Gaandeweg komt er meer nadruk op het belang van (vroeg) herkenning van eetproblemen en veel behandelaren komen dan ook in aanraking met deze problematiek in hun dagelijkse praktijk. Door de somatische zorgen die gepaard kunnen gaan met eetproblemen en door onbekendheid met het onderwerp, zijn veel behandelaren echter huiverig om cliënten met een voedings- of eetprobleem zelf te behandelen. Dit is jammer. Wachttijden bij gespecialiseerde instellingen zijn immers vaak lang en bovendien is het vaak niet nodig om iemand door te verwijzen. Het belangrijkste doel van deze cursus is om behandelaren meer vertrouwd te maken met deze problematiek door hun kennis over de behandeling van eetproblemen te vergroten en zelf te oefenen met CGT behandeling voor deze doelgroep. In deze cursus gaan we uit van een levensloop perspectief en zal er aandacht zijn voor de behandeling van verschillende eetproblemen (anorexia nervosa, boulimia nervosa, eetbuistoornis, ARFID en andere gespecificeerde voedings- of eetstoornissen) bij kinderen, jongeren en volwassenen.
Het doel van deze cursus is het voorzien in basiskennis rondom de behandeling van eetstoornissen en voedingsstoornissen. Daarnaast is het gericht op praktische vaardigheden in het doen van CGT behandelingen bij deze doelgroep. Na deze cursus heeft de deelnemer in principe de nodige bagage om van start te gaan met het toepassen van voedings- en eetstoornis behandelingen in zijn/haar klinische werk.
Docenten:
Klaske Glashouwer, Marieke Hoeksema, Marijke Kuikman en Renate Neimeijer
Leerdoelen:
Docent eet- en voedingsstoornissen
Docent eet- en voedingsstoornissen
Kinderarts en docent eet- en voedingsstoornissen
Docent eet- en voedingsstoornissen
Men wordt geacht beschikking te hebben over:
Keijsers, G., et al. (red.) Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten. Amsterdam: Boom uitgevers (behandelprotocol : Lammers, M., Lugtenberg, I., Jansens, L., & Vroling, M. (2017). Protocollaire behandeling van patiënten met boulimia nervosa.
Braet, C. en Bögels, S. (red.) Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten. Amsterdam: Uitgeverij Boom. Jansen, A., Elgersma, H. J., & Mulkens, S. (2020) Boulimia nervosa en verwante eetstoornissen.
Waller, G. (2014). Empirisch onderbouwde therapie en therapiedrift. Tijdschrift Gedragstherapie, 47, 206-231.
Overige literatuur wordt later bekend gemaakt en deels ter beschikking gesteld.
Nascholingscursus | 25.0 |
Veronderstelde voorkennis
Geschoold als cognitief gedragstherapeut VGCt, of behandelaren die vergevorderd zijn met de CGT opleiding (d.w.z. minimaal de basis en een vervolgcursus van de VGCt opleiding afgerond).
Diagnostiek van eetstoornissen en voedingsstoornissen