
Jiska Weijermans
Inhoudelijk directeur en docent / supervisor
Motivering:
Internationale richtlijnen adviseren voor de behandeling van PTSS bij kinderen en jongeren naast EMDR als eerste keus behandeling TF-CBT (ISTSS, 2018; NICE, 2018). Het programma TF-CBT, ontwikkeld door Cohen, Mannarino & Deblinger (2021), is het meest onderzochte, maar niet het enige programma. Daarom is het wenselijk dat cognitief gedragstherapeuten in opleiding, die kinderen en jongeren behandelen met psychotrauma, tijdens hun opleiding leren TF-CBT goed uit te voeren. Daarnaast is voor hen kennis over andere effectief bewezen CGT-behandelingstechnieken van belang.
Doelstelling:
Na afloop van deze 50 uurs-vervolgcursus is de cursist in staat om het gedragstherapeutisch proces te overzien van diagnostiek tot en met evaluatie van de behandelresultaten en dit proces zelfstandig uit te voeren, bij zowel enkelvoudige als complexe PTSS of PTSS met comorbide klachten.
De cursist kan zorgvuldig diagnostisch onderzoek doen, een weloverwogen indicatie stellen voor TF-CBT of een andere evidence based CGT-techniek. De nadruk ligt op het goed leren toepassen van het modulair opgebouwde behandelprogramma TF-CBT (Cohen, Mannarino & Deblinger, 2021).
Inhoud:
Er wordt achtereenvolgens aandacht besteed aan de volgende onderdelen:
Opzet:
De opleiding bestaat uit drie onderdelen, met daarnaast een literatuurstudie van ca. 800 bladzijden:
Inhoudelijk directeur en docent / supervisor
Bekend verondersteld wordt voor de start van de cursus:
– Korrelboom & ten Broeke (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Handboek voor theorie en praktijk (2e herziene druk). Bussum: Coutinho ISBN 9789046903810: Hoofdstuk 9.
Diagnostiek van aangrijpingspunten II: de Functieanalyse. Hoofdstuk 10. Diagnostiek van aangrijpingspunten III: de Betekenisanalyse, blz 279 t/m blz 395.
– Cohen, Mannarino en Deblinger (2021). Behandeling van trauma bij kinderen en
adolescenten. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
Werkboeken:
Men dient drie werkboeken aan te schaffen:
Beer, R. & Lindauer, R. (2014). Verwerken en Versterken, Houten: Bohn Stafleu Van
Loghum.
– werkboek voor ouders; 9789036805810
– werkboek voor kinderen en jongeren; 9789036805735
– werkboek voor therapeuten; 9789036805834
Bij elkaar omvatten deze werkboeken ongeveer 100 blz. Deze werkboeken worden op lesdag 1 en op dag 4 en 5 gebruikt
Aanschaf van bovenstaande boeken is verplicht. De literatuur die voor/tijdens de cursus gelezen dient te worden, staat per lesdag vermeld in een (nog te ontvangen) literatuuroverzicht.
E-learning
Voor de start van de cursus dien je een E-learning module te hebben afgerond en het certificaat te mailen.
Via onderstaande link kom je op de pagina voor de E-learning. Kies voor ‘register’ – ‘register as individual’ en vul de gevraagde gegevens in. De kosten voor registratie bedragen $35,00 en deze voor eigen rekening. Na registratie ontvang je inloggegevens waarmee je toegang krijgt tot de E-learning. Wanneer je de deze hebt afgerond, ontvang je een certificaat. Graag dit certificaat voor de start van de cursus mailen naar onderwijs@psy-zo.nl
Vervolgcursus | 50.0 |
Bij- en nascholing | 47.0 |
Herregistratie | 42.5 |
Behandeling | 30.0 |
Diagnostiek | 8.5 |
Overig | 4.0 |
Extra literatuurstudie | 27.0 |
Algemene scholing (breed) | 22.0 |
Herregistratie | 42.5 |
Behandeling | 30.0 |
Diagnostiek | 8.5 |
Overig | 4.0 |
Extra literatuurstudie | 27.0 |
Annuleren:
Kijk voor de annuleringsvoorwaarden op onze pagina annuleren & algemene voorwaarden